sábado, 30 de novembro de 2013

Prosérpina, o mito. TBp.

http://en.wikipedia.org/wiki/Greek_mythology

In Northern Europe, Greek mythology never took the same hold of the visual arts, but its effect was very obvious on literature. The English imagination was fired by Greek mythology starting with Chaucer and John Milton and continuing through Shakespeare to Robert Bridges in the 20th century. Racine in France and Goethe in Germany revived Greek drama, reworking the ancient myths.[105] Although during the Enlightenment of the 18th century reaction against Greek myth spread throughout Europe, the myths continued to provide an important source of raw material for dramatists, including those who wrote the libretti for many of Handel's and Mozart's operas.[106] By the end of the 18th century, Romanticism initiated a surge of enthusiasm for all things Greek, including Greek mythology. In Britain, new translations of Greek tragedies and Homer inspired contemporary poets (such as Alfred Lord Tennyson, Keats, Byron and Shelley) and painters (such as Lord Leighton and Lawrence Alma-Tadema).[107] Christoph Gluck, Richard Strauss, Jacques Offenbach and many others set Greek mythological themes to music.[2] American authors of the 19th century, such as Thomas Bulfinch and Nathaniel Hawthorne, held that the study of the classical myths was essential to the understanding of English and American literature.[108] In more recent times, classical themes have been reinterpreted by dramatists Jean Anouilh, Jean Cocteau, and Jean Giraudoux in France, Eugene O'Neill in America, and T. S. Eliot in Britain and by novelists such as James Joyce and André Gide.[2]

Roma e Grécia compartilham os mesmos deuses, nomeados cada um em sua própria língua, o que os torna aparentemente diversos e difíceis de identificar.
Prosérpina na Grécia (Perséfone em Roma) vive metade do ano debaixo da terra, no submundo, na companhia do marido - e corresponde essa época, ao  Outono e ao Inverno, Ceres (a mãe) desolada, descuida da Natureza, deixando morrer as plantas.  Nos próximos 6 meses, metade do ano, Prosérpina sai dos Infernos (dos mundos inferiores) e sobe à superfície, onde passa a viver na companhia da mãe - o que corresponde à Primavera e ao Verão, quando a Natureza renasce, nutrida pela alegria de Ceres.

As lagartas vivem uma parte de suas vidas (um ciclo), após nascer de ovos, quando alcançam a maturidade como lagartas, e depois se encasulam e "desaparecem" enquanto vai se delineando a nova forma, alada.

As formas aladas como borboletas e mariposas são comparadas a Psiqué (Psique), mas é o mito de Prosérpina que melhor ilustra estas formas de lagartas, com suas defesas terríveis, e suas queimaduras perigosas.

A mitologia  desenvolveu-se, com características próprias a cada região, a partir da cultura da África, Américas, Europa e Oceania.

O conflito de Prosérpina ocorre na mitologia da Europa, quando é raptada pelos Infernos, e seu mito desenvolve-se a partir de seu resgate. TBp.





Nenhum comentário:

Postar um comentário